Efter att ha spenderat nästan ett år på ett företag med riktigt kunniga och pragmatiska agila förändringsledare har jag hittat en definition av agilt som jag ofta återvänder till. 

Värde till kunder snabbare

Det kan vara riktigt klurigt att hala fram en koncis definition, det finns ju så många viktiga aspekter! Plockar man isär meningen ser man snabbt att den täcker mycket.

Värde

Det handlar aldrig om agilt som slutmål, utan konsten att förstå vilket värde kunden vill ha och kunskapen att ta reda på det.

Kunder

Fokus på de som faktiskt ska använda produkten. Vilka är de, kan vi fråga dem direkt, hur vet vi vilket behov de har. Inte bara produktägaren, utan hela teamet behöver ha en känsla för användaren!

Snabbare

Inte bara snabbare, utan “snabbare och snabbare”! Ständigt lärande, hela tiden titta på hur teamet kan arbeta mer effektivt och långsiktigt. Retron och psykologisk trygghet. Scrum mastern har en viktig roll att hjälpa teamet komma framåt. Behoven från varje individ samt från gruppen som helhet.

Vad säger du som läsare, hur brukar du förklara agilt, vad behövs täckas in?

Skriv en kommentar