ga('send', 'pageview');
Categories
Metod

Vad är upplevelsebaserat lärande?

Tänk tillbaks på en gång när du verkligen lärde dig något viktigt. En gång när du fick en riktig aha-upplevelse som ledde till att du började tänka och bete dig på ett nytt sätt. Bli inte förvånad om detta var i en helt annan situation än i ett klassrum. Du visste ju redan att de verkliga lärdomarna kommer när vi minst anar dem.

Tänk tillbaks på en gång när du verkligen lärde dig något viktigt. En gång när du fick en riktig aha-upplevelse som ledde till att du började tänka och bete dig på ett nytt sätt. Bli inte förvånad om detta var i en helt annan situation än i ett klassrum. Du visste ju redan att de verkliga lärdomarna kommer när vi minst anar dem.

glada-medarbetare Sant lärande handlar inte om att samla på sig mest information. Inte heller handlar det om att tanklöst nöta in beteenden utan att förstå varför. Sant lärande handlar om att komma till insikter som leder till nya beteenden – beteenden som hjälper dig. Det handlar också om att aktivt våga träna på färdigheter vi behöver för att lyckas med det vi företar oss.

På Citerus använder vi den här insikten om lärande för att designa utbildningar som är väldigt annorlunda mot vad du är van vid. Vårt mål är att våra utbildningar ska ge dig aha-upplevelser som är så viktiga att din karriär får en skjuts framåt.

Vi kan förstås inte garantera att du får aha-upplevelser på våra utbildningar, men vi är ändå ganska självsäkra, eftersom vi medvetet designar våra utbildningar för att maximera chansen att det händer.

En intressant sak som vi märkt är att en upplevelsebaserad utbildning funkar väldigt bra för grupper med helt blandade erfarenhetsnivåer. Det beror på att var och en tolkar upplevelsen utifrån sina förutsättningar.

Här är ett exempel. Tänk dig att du är med i en övning där vi tillsammans i små grupper upprättar produktbackloggar – prioriterade listor med funktioner och kvaliteter som ska in i en produkt eller ett system.

Om du jobbat länge med att skapa och prioritera produktbackloggar kanske du får en insikt om hur viktigt det är med teamwork i planeringsarbetet (du kanske gjort det mesta för dig själv hittills). Någon annan i samma grupp som du på kursen inser samtidigt något helt annat: värdet av att faktiskt ha en produktbacklog. För nybörjaren är dessutom inslaget av träning mycket givande för att träna upp färdigheten i hur man kan göra rent praktiskt. För dig som mer erfaren öppnar sig samtidigt möjlighet att öva dig i att coacha nybörjaren i hur man faktiskt gör – en erfarenhet som kanske är helt ny för dig och som samtidigt ger dig insikten att det kanske skulle gå att samarbeta mer kring backloggen.

Samma övning, två personer och två helt olika värdefulla resultat. Genom upplägget på övningen vill vi hjälpa dig som deltagare att själv komma till insikter – insikter som är relevanta för dig och din situation. Att vi minskar mängden långa mässande föreläsningar kan man väl nästan se som en positiv sidoeffekt!

Rent praktiskt betyder upplevelsebaserad utbildning att vi mycket noggrant utvecklar och finjusterar simuleringar, spel och andra mycket interaktiva övningar som du som utbildningsdeltagare får vara med om. Efter varje sådan övning gör vi en noggrann genomgång som vi kallar ”debrief”. Till debriefen har vi förberett två saker. Dels oss själva (vi är erfarna konsulter), dels kraftfulla frågor. Vi jobbar tillsammans i gruppen kring dessa frågor för att utforska vad vi lärt oss från övningen. Till alla övningar och debriefs kommer vi som erfarna konsulter inom området in och kompletterar med våra erfarenheter, lär ut användbara modeller och verktyg och svarar på praktiska och teoretiska frågor om ämnet.

Självklart finns det ett oändligt sätt att variera både övningar och debriefings, vilket vi gärna drar nytta av. En sak som gör lärande lättare är ju att man har roligt.

Här är några exempel på övningar som kan dyka upp på våra utbildningar:

  • Ett team får tillsammans försöka utveckla ett helt nytt produktkoncept. Längs resans gång dyker gruppen djupare i olika aspekter av produktutveckling. Känslan av kreativitet och teamwork ger energi.
  • I en kort mer abstrakt simulering prövar vi tillsammans på två helt olika modeller för att prioritera och planera arbete. Under debriefen är insikterna många, trots övningens enkelhet (det är ofta precis så) – och igenkänningsfaktorn mot vardagen på jobbet är enorm.
  • Ibland är redan de första minuterna av första kursdagen en del av den upplevelse som pågår hela kursen – men detta faktum utforskar vi först mycket senare. Det blir en träning både i observationsförmåga och en påminnelse om att mer än vad vi först tror påverkar de resultat vi får.

Allt det här sammantaget betyder att våra längre utbildningar framför allt passar dig som tycker om att utmanas en smula och som vill lära dig på djupet.

Om du helst vill luta dig tillbaks och få svaren serverade (och det vill man ibland) då brukar vi rekommendera en skön fåtölj och en snabb internetuppkoppling: det finns mängder av intressanta föreläsningar på nätet! Eller kanske ännu hellre någon av våra egna frukostpresentationer eller konferensdragningar.

För, trots att vi älskar den uppplevelsebaserade formen så finns det förstås en plats för att lära sig genom rena föreläsningar – vi vill bara inte hymla med den formens begränsningar. En kort och underhållande föreläsning är perfekt när du snabbt vill överblicka ett nytt ämne eller få ett inspirationstillskott. Men, när du verkligen vill och behöver lära dig på djupet – då är det erfarenheter och upplevelser som behövs. Vi tror att det är lärande på djupet som kan göra reell skillnad i din karriär – och därför är det precis det vi vill hjälpa dig med.

De allra viktigaste erfarenheterna kommer nog alltid vara de du får i vardagen (bara du är observant nog att upptäcka dem när de kommer). Så vad är poängen med att gå en utbildning? Är det inte bara att jobba på, och räkna med att lärande kommer?

Vi tror att svaret är nej. På jobbet har vi ofta tidsbrist och har därför svårt att ta oss tiden att verkligen göra den djupa reflektion som behövs för att hitta fram till nya insikter. Dessutom är vi (ofta med rätta) försiktiga med att pröva helt nya saker direkt i skarpt läge. Det vi kan göra i klassrummet är att ge dig en trygg miljö där du kan pröva nya tekniker, beteenden och tankegångar utan att ta några större verkliga risker. Det kanske känns lite utmanande och obekvämt ibland – men det är ett tecken på att det där svårfångade lärandet är på väg att smyga sig in i bilden.

En annan sak som är speciell med våra utbildningar är att den stora mängden interaktion gör att vi drar nytta av alla deltagares perspektiv och erfarenheter. Du får helt enkelt lära dig inte bara från en ensam kursledare, utan från en hel grupp av nya bekantskaper från olika branscher och yrken. Det ger en rik blandning av perspektiv som inte bara ger dig konkreta tips om hur andra har gjort för att lösa de utmaningar du har – utan också insikten om att det inte finns några enkla svar, men vi kan lära oss att klara oss utmärkt ändå!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *